Menu:

Werkjes

Wij gingen luisteren naar schrijver Jef Aerts
(Lars G. van het 5de leerjaar)

We aren met het 5de en het 6de leerjaar met de bus naar
den Ichter gegaan. Jef Aerts stelde er zijn boeken voor.

Er lagen 5 boeken op het podium. 3 boeken herinnerde
ik nog, dat waren: Kleine paradijs, Vissen smelten niet en

Paarden met laarzen.

Hij had een paar liedjes over de boeken gezongen. En hij
had heel goed op de vragen geantwoord.

 

Wij deden mee aan het netbaltornooi
(Wout van het vijfde leerjaar)

Woensdag 7 maart 2018 was het van 13u30 tot 15u30
netbaltornooi in de sporthal van Opglabbeek.

Onze klas deed met 4 teams mee. Elk team moest 
minstens 3  spelers hebben.

Mijn team bestond uit Sem, Sander, Lars G. en ik.

Er waren ook nog teams van andere scholen. Wij hebben
7 wedstrijden gespeeld. Elke wedstrijd duurde 10 minuten.

Wij hebben van de 7 wedstrijden 4 wedstrijden gewonnen,
1 gelijk gespeeld en 2 verloren.

Als je een wedstrijd gewonnen had, kreeg je 3 punten. Bij
een gelijk spel kreeg je 2 punten. Bij een verloren wedstrijd
kreeg je 1 punt. Mijn team behaalde 16 punten. Daarmee
zijn we derde geworden.

Na het tornooi kreeg iedere school een bal mee.

Het was een sportieve en leuke namiddag.

 

Wij deden mee aan de ‘American games’.
(Jorrit van het vijfde leerjaar)

Vrijdag ging heel het vijfde leerjaar met de fiets naar de
American games in de sporthal van Opglabbeek. Er waren
ook nog kinderen van andere scholen aanwezig.

We werden allemaal in groepen gedeeld. We kregen ver-
schillende kleuren op onze neus. Iedereen moest bij zijn
kleur gaan staan en dan konden we aan onze activiteiten
beginnen.

Er was van alles te doen zoals baseball, American football,
werpen naar de slagman, kinn-bal,…

Het leukste vond ik kinn-bal. We moesten een grote bal
in de lucht houden en daarna moesten we de grote bal
van het ene net naar het andere net gooien.

Het was een heel leuke voormiddag.

 

Wij maakten, bakten en aten frieten in onze klas.
(Robbe van het vijfde leerjaar)

Op maandag 29 januari hebben we in onze klas zelf frieten
gemaakt.

Iedere leerlingen heeft zijn eigen aardappels meegebracht.

En iedere leerling moest ook een mesje of aardappelschiller
meebrengen.

Wij zijn begonnen met de aardappelen te schillen, daarna te
wassen en dan hebben we er frietjes van gesneden. Dan 
heeft de meester ze voorgebakken op 150 °C en daarna de
frietjes voor de tweede keer gebakken op 180 °C.

Nu van de frietjes proeven en we mochten zout en een
sausje kiezen. En zo hebben we allemaal kunnen proeven
van onze zelfgemaakte frietjes.

 

Op bezoek bij slager Aendekerk
(Marcha van het 5de leerjaar)

Op woensdag 24-01-’18 brachten we een bezoekje
aan slagerij Aendekerk. We gingen er met de fiets
naar toe.

Eerst bezochten we de koude keuken. De slager was
er stukjes vlees aan ’t snijden en woog het.

Daarna gingen we naar de koeling, waar er grote 
stuken vlees lagen.

In de warme keuken, was iemand satés aan ’t maken.

Hierna bezochten we de verpakkingsruimte en een 
tweede (nog koudere) koelcel, waar er worsten 
lagen en nog grotere stukken vlees.

We kregen veel uitleg over de werking van de
machines en voor wat ze dienden.

Ik vond het interessant om te zien. Het was een fijn
bezoekje!

 

Een grootouder kwam vertellen in onze klas
(Lars Maesen van het 5de leerjaar)

Op donderdag 18 januari kwam de opa van Julie Plessers
ons allemaal dingen vertellen over vroeger.

Bv. Over de scholen: toen waren de meesters veel strenger.

Toen waren er ook ergere straffen dan nu bv. dat je met
een lat op je vingers werd getikt en ergens in een klein
luikje moest gaan zitten.

Hij vertelde ook over de 2de wereldoorlog. Hij was nog
jong toen die uitbrak. Maar hij kon nog wel een paar
verhalen vertellen.

 

Naar het theater ‘Patje de Kikkerprins’
(Lisa van het vijfde leerjaar)

Op dinsdag 16 januari zijn we naar het theater geweest.

Het ging over een prinses die een gouden bal heeft gekregen
van haar vader.

Ze zei dat ze weinig plaats had en vroeg of ze naar buiten 
mocht, maar dat mocht niet. ’s Nachts ging ze stiekem naar
buiten. Daar ontmoette ze een kikker. Ze speelden samen.

Op een gegeven moment viel de bal in het water. De kikker zei
dat hij de bal ging halen op drie voorwaarden:

1.     Uit haar gouden bordje eten
2.     Op haar gouden kussentje slapen
3.     Een kus van de prinses

Ze vond het vies, maar gaf toe. De kikker haalde de bal uit het
water. De prinses ging snel naar binnen, maar haar vader 
betrapte haar. De kikker stond al snel aan de deur. Ze liet hem
binnen. Hij mocht uit haar bordje eten, toen gingen ze slapen,
maar toen kwam het vieste, het kussen. Ze kusten en voelden
vlinders in hun buik. Ze waren verliefd geworden en gingen
op reis.

Ze leefden nog lang en gelukkig!

Einde.

 

Sinterklaas bracht een bezoek aan onze school
(Tristan van het 5de leerjaar)

Op 5 december kwam Sinterklaas op school.

Die ochtend gingen we in een kring staan, toen zongen
we twee liedjes zoals ‘Zie ginds komt de stoomboot’ en
‘Sinterklaas kapoentje’.

Snurkpiet bleef ook een nachtje op school slapen, omdat
hij iedere piet wakker houdt. Het was toen heel rommelig
in de eetzaal.

Ongeveer in de middag mochten wij naar Sinterklaas.

Deze keer was het in de kerk. Iedereen zijn naam werd
afgeroepen en kreeg een snoepzak van een zwarte piet.

Toen was het zesde leerjaar aan de beurt. Het zesde 
leerjaar was ook klaar en het was toen net middag-
speeltijd. De meeste kinderen pakten wat snoep mee 
naar de eetzaal, ik ook een beetje.

Ik hoop dat jullie leuke cadeaus hebben gekregen!

 

Ons bibspel
(Julie van het 5de leerjaar)

Donderdag om 9u00 ’s morgens ode 30ste november gingen wij,
leerlingen van het 5de leerjaar, naar de bib in Opglabbeek voor het
bibspel. Het thema was: Bibster.

Jullie kennen vast de woorden ‘bloggers’ en ‘vloggers’. Maar nu ging
het over bloggers. Dit zijn personen die teksten schrijven of foto’s
maken en die dan op het internet posten. Het doel van het spel was
om zoveel mogelijk volgers te krijgen.

Onze klas werd gesplitst in teams van twee of drie personen.

Je mocht zelf een naam verzinnen voor je blog waarmee je zoveel
mogelijk volgers moest zien te krijgen. Ons team heette ‘The Girls’.

Maar … die volgers kreeg je niet zomaar, en je had maar een half
uur de tijd om de volgers voor je te winnen. Eert moest je een 
categorie kiezen en daarover 3 vragen beantwoorden via de 
computer. Je mocht ook in de boeken gaan zoeken als je het 
antwoord niet wist. Maar … als je één of meer vragen fout had,
moest je ze weer opnieuw beantwoorden. Hoe meer vragen je
juist had, hoe meer volgers je won. Het team met de meeste
volgers had het spel gewonnen.

Het was wel vermoeiend, maar ook heel spannend en leuk om 
te doen!

 

Naar het theater: ’t Is altijd wat in mijn habitat.
(Alejandro van het vijfde leerjaar)

Het was heel leuk.

Ik heb mij 1 keer verschrokken toen een van die mannen
kwam met zijn gitaar.

Er waren ook veel liedjes. Er waren drie mooie liedjes.

En een meisje was dom en zij kan niks. Ik kan niks,
jullie kunne gitaar spelen en jij piano en ik op dit stom
ding en dat ding is dat fluitje.

 

Wij gingen op medisch onderzoek
(Maxim van het vijfde leerjaar)

Het medisch onderzoek begon met het wegen van
je gewicht en je lengte meten.

Ondertussen mocht je of een ‘moet’ of ‘mag’ ding
doen, op je gsm of tablet en zo voort.

Na het wegen en meten kwam er een oogtest en 
dat was niet altijd even gemakkelijk want de ene
heeft betere ogen dan de andere.

Was je klaar dan moest je wachten voor de volgende
test.

De oortest was een test waar je een koptelefoon 
op kreeg en de computer zei cijfers en op de achter-
grond hoorde je gezoem.

Na de oortest kwam voor iedereen de spuit.

Dan was de dag om.

 

Onze grootouders kwamen op bezoek
(Lore van het vijfde leerjaar)

’s Morgens  toen de bel ging, hadden we eerst nog les.

Toen het belde voor de middagspeeltijd moesten we eten.

Om vijf over één mochten we naar binnen. En toen was
het eindelijk tijd om naar de kerk te gaan.

Daar deden we allemaal per klas ons dansje. Dat was heel
leuk!

Daarna mochten de grootouders in de Loweta een tasje
koffie of iets anders drinken en wafels eten. Tegelijkertijd
hadden wij speeltijd.

Na de speeltijd kwamen de grootouders bij ons in de klas.

Dat was fijn want we mochten hen al onze werkjes laten
zien. Als jouw oma of opa er nog niet was of al weg was,
mochten we knutselen.

En toen was de dag al om. Maar ik vond het een superleuke
dag!

 

Een lezing over mediawijsheid
(Lien van het 5de leerjaar)

Op donderdag 19 oktober kregen we in de voormiddag
gewoon les van meester Noël.

In de namiddag kwam meester Ief met ons mee naar de
lezing over mediawijsheid in Den Ichter.

Daar kregen we heel veel informatie over Facebook, 
Twitter, Instagram,…

Ze hebben uitleg gegeven over de gevaren van foto’s en
filmpjes op het internet.

We kregen ook tips om een veilig wachtwoord aan te 
maken.

Het was een leerrijke namiddag!

 

Op herfstwandeling met onze klas
(Rinse van het 5de leerjaar)

Ik vond de herfstwandeling heel fijn. Ik kijk er naar uit
om het volgend jaar nog eens te doen.

Het fijnste van heel de herfstwandeling vond ik de
Oudsberg. Daar hebben we prachtige hutten gemaakt.

We hebben heel leuke herfstopdrachten gedaan.

 

Kienen voor onze school
(Emmelien van het 5de leerjaar)

Vrijdag 13/10/’17 was het kienen voor onze school.

Ik heb zelf niets gewonnen, maar mijn vriendin wel.

Mijn papa en ik zaten heel vaak op 1 cijfertje. Zelfs
bij de hoofdprijs moest ik nog maar 1 nummertje.

Er waren heel veel leuke prijzen zoals lekkere
pralines, bonnen, geld en nog veel meer.

Tijdens de pauze was er een kinderronde, daarbij
had mijn vriendin gewonnen. We zijn ook tijdens de
pauze even naar buiten geweest. In het donker was
het best wel eng, maar we waren met bijna heel de
klas. Dat was ook wel heel fijn.

Vrijdag de 13de was voor mij eigenlijk echt een 
ongeluksdag, want ik heb niet gewonnen.

Maar het was wel een heel toffe avond.

 

Meester op de fiets
(Jasper van het 5de leerjaar)

Meester op de fiets is een fietsvaardigheidstraining.

Hierbij moesten we allerlei oefeningen doen met onze
fiets op de speelplaats.

Na de voormiddagspeeltijd was het 5de aan de beurt.

Er waren een paar leerlingen die geen fietshelm bij
hadden. Gelukkig mochten ze er eentje lenen van de
organisatie. Er waren hindernissen zoals een ladder,
een wip een schans en nog veel meer. Bij deze 
oefeningen zijn 2 leerlingen van mijn klas gevallen.

Gelukkig waren ze niet gekwetst.

Ik vond het erg leuk.

 

Wij deden mee aan de scholenveldloop
(Jorbe van het 5de leerjaar)

Donderdagmorgen had ik mijn sportkleren aangedaan
en ik had veel zenuwen.

Meester Johan had ons opgewarmd voor de veldloop.

De eerste ronden liepen we achter de meester. Toen
het lint omhoog ging, ben ik rustig gaan lopen achter

Rinse en Lars G.

Lars G. was te snel vertrokken en na één ronde moe
waardoor ik hem kon inhalen.

De laatste ronde ben ik als eerste over de finish gegaan.

 

Wij deden mee aan de scholenveldloop
(Julie P. van het 5de leerjaar)

Donderdag met de veldloop op de school hadden ik en
mijn beste vriendin, Sophie, afgesproken dat we samen
over de eindstreep zouden lopen.

We hadden nooit verwacht dat dat zou lukken!

We waren heel blij en gingen samen naar de finale!!!

Ik was heel blij dat we gewonnen hadden. Stiekem
gierden de zenuwen door ons lijf voor de volgende
dag.

Ik moest ’s avonds gaan turnen en hoopte dat ik niet 
te veel spierpijn zou hebben voor vrijdag.

Vrijdag met de finale voelde ik mijn benen niet meer toen
het touw omhoog ging. Door het roepen van mijn
klas en mijn familie denk ik dat ik gewonnen heb.

Tijdens de eindsprint heb ik nog 1 meisje ingehaald.

Ik vond het wel jammer dat ze toen begon te wenen.

Sophie heeft voor haar allereerste finale ook heel goed
gelopen.

Samen zijn we heel trots op onze prestatie!

 

Wij deden mee aan de scholenveldloop
(Sophie van het 5de leerjaar)

Mijn vriendin (Julie) en ik (Sophie) hebben meegedaan
aan de scholenveldloop.

Van onze klas waren Julie en ik eerste, dus wij mochten
meedoen aan de finale.

Het ging er  tijdens de finale hard aan toe.

Uiteindelijk kwam Julie er als winnaar over de finish.

 

Samen naar de bib
(Anouk van het vijfde leerjaar)

15 september 2017

Na de eerste speeltijd vertrokken we met de fiets.

In de bib was het best druk met het 5de leerjaar
en het zesde leerjaar.

Na 10-15minuten zoeken had ik een boek gevonden.

Iedereen had een boek gevonden, een fictieboek 
moesten wij zoeken.

Het was in ieder geval een leuke uitstap.

 

Mijn eerste schooldag op het vijfde leerjaar
(Sander van het 5de leerjaar)

Vrijdag 1 september was ik helemaal klaar voor het
nieuwe schooljaar.

Ik keek er naar uit om mijn vrienden terug te zien.

Ik liep over de rode loper de poort binnen.

Ik was heel erg blij met onze eerste Franse les.

Daarna was er een hele fijne party op de speel-
plaats. Gelukkig was het mooi weer.

Voor de eerste keer in al mijn schooljaren heb ik
dit jaar een meester. Ik weet zeker het gaat een
tof jaar worden.

Daarom ben ik helemaal klaar voor het vijfde 
leerjaar.